Thursday 3 October 2013

RAHSIA KEKAL SIHAT..DENGAN IZIN ALLAH S.W.T




Hari ni teringin nak cerita pasal mak saya. Nama mak saya Latifa Binti Omar, macam nama pelakon kan..tapi mak saya bukan seorang pelakon, hanya orang kampong, orang miskin, tiada apa-apa..tapi Alhamdullillah sehingga sekarang mak saya masih sihat, kuat dan bertenaga walaupun usianya telahpun mencecah 77 tahun. Mak saya memang tak boleh duduk diam, mesti kena buat kerja..mak saya kata kalau tak buat kerja rasa macam nak demam. Kalau saya seronok lagi dapat berehat dan bermalas-malas jika ada masa yang terluang. Itu lah kelebihan mak saya dari dulu sampai sekarang..kalau orang lain yang sebaya dengannya dah mula sakit lulut, tak kuat nak berjalan dan yang dah terlantar pun ada. Apa pun syukur kepada Allah s.w.t yang telah memberikan kesihatan yang baik kepada mak saya kerana bukan semua orang diberikan nikmat yang sebegitu rupa. Thank you Allah..

Rajin melayan kerenah cucu-cucunya..tu la sebab cucu-cucu semua sayang ngan opah


Nak tahu apa rahsia mak saya kekal sihat sehingga ke usia emas 999 ni..sejak remaja lagi emak saya memang seorang yang sangat ikhlas, buat kerja tak pernah minta upah dan tak pernah merungut-rungut..mak ayah, adik beradik, anak buah, sepupu sepapat dilayan sebaik mungkin. Tidak pernah iri hati dengan apa yang orang lain ada kerana dia tau setiap orang ada bahagiannya masing-masing, sangat rajin membantu sekadar kemampuan yang dimiliki. Penyabar sifatnya sejak dari dulu..biar apa orang lain kata, dia hanya membisu..walau diperlekeh bermacam gaya, dia tetap dengan kesabaranya. Sangat merendah diri walaupun dalam keadaan yang sepatutnya dia boleh berbangga atau meninggi diri. Memang mak saya ni tak makan pujian, puji lah macam mana pun..tak nampak pun seri pujian diwajahnya. Sangat rajin dalam menjalankan tanggungjawab kepada suami dan anak-anak, sesukar mana sekali pun, akan ditunaikan juga kewajipannya. Sentiasa bercakap benar dalam apa juga keadaan walau dalam keadaan yang sangat terdesak sekalipun.



Tengok tu..saja je nak buat keje..sepatutnya tak payah buat dah..tapi mak ni bukan kejar dunia, hasilnya akan disedekah kan atau diwakafkan..


Nak tau rahsia dari segi perubatan pula...ni dia, mak saya semenjak melahirkan anak pertama lagi sangat kuat berpantang, cakap orang tua tidak pernah diabaikan malah akan dinilai dan diamalkannya tanpa rasa jemu dan rasa malas. Dari usia muda sehigga ke usia ini mak saya sangat tidak suka menggunakan ubat-ubatan hospital, walau sakit apa sekalipun dia..memang kalau boleh dia tak akan makan ubat hospital, hanya mengamalkan ubatan tradisional sahaja.



Sayang mak..ceria je mukanya..Ya Allah, kau panjangkan lah umur emak ku dan berkati lah segala yang dilakukannya


Nak tau apa ubatnya..kalau kembung perut disapu minyak angin atau direbus lada hitam bersama halia dan diminum airnya, kalau pening atau sakit kepada akan dikunyah bijirin hitam (habbatusauda), jika cirit birit akan dikunyah nya pucuk jambu batu atau diminum teh pekat, jika demam akan dicari daun-daun kayu untuk dimandi dan jika lenguh-lenguh badannya akan dibakarkan tungku batu dan ditungku ketempat-tempat yang lenguh. Tapi tengok hasilnya..alhamdulillah masih kuat sehingga sekarang. Setakat ini mak saya memang tiada lagi penyakit yang berangkai-rangkai tu..(kencing manis, darah tinggi dan sakit jantung). Alhamdullillah..apa pun semuanya adalah ketentuan dari Allah s.w.t, kita hanya mampu berusaha untuk menghindarinya sahaja.




Ini lah hasil kesusahan lampau..lambat laun akan merasa kemanisannya


Suatu hari akan saya ceritakan pula kepayahan dan keperitan hidup mak kebanggaan saya ni..


sekian, wassalam..